
La tierra de Miranda (Portugal), Asturias o el País leonés comparten el conocimiento de un personaje mitológico que desvía o desvanece la niebla.
Este fenómeno meteorológico consistente en pequeñas partículas de agua de poco volumen en suspensión y que provocan, además de humedad en mayor o menor grado, una disminución de la visibilidad, era temido por las gentes leonesas porque facilitaba el extravío del ganado en el monte o la ocultación del lobo.
Aspecto
Se representa a este personaje, el Tíu Xancu, montado a lomos de un caballo blanco y acompañado de una mujer barbuda y un perro.
Hábitat
Al igual que el fenómeno que combate, puede aparecer en cualquier lugar en donde se presente la niebla.
Carácter
Como disipador de la niebla y protector del ganado sele considera un ser benefactor. Se le asocia al sol que acaba triunfando sobre las tinieblas.
Se Dice
Muchos de los conjuros para invocar la desaparición de la niebla que existen en las tierras leonesas, el Tíu Xancu ha sido sustituido por un santo cristiano, que generalmente se identifica con San Juan, haciéndonos pensar que el origen de estos conjuros son mágico-paganos.
En Llïonés:
La tierra de Miranda (Pertual), Esturias ou’l País Llïonés comparten la connocencia d’un presonax mitolóxicu que disvïa ou esvanez la borrina.
Esti fenómenu metrolóxicu consistente ne piquennas partículas d’augua de poucu balumen en suspensión y que provocan, amás d’humedanza ne mayore o u minore grau, un amenorgamientu de la visibilidá, yera tarrecíu pulas xentes llïonesas purque facilitaban el sumiciu del ganáu nel monte ou la incultación del llobu.
Aspeutu
Represéntase a esti presonax, el Tíu Xancu, encaballando un bestiu brancu y acompangáu d’una muyer papielluda y un chitu.
Arrodiu
Dalgualín que’l fenómenu qu’alucha, puede apaecere en cualesquier llugar nonde preséntesela borrina.
Caráuter
Comu disipador de la borrina y proteutor del ganáu considérase un ser benefautor. Asóciaseye al sol qu’acaba trunfando sobro las tiniebras.
Dícese
Mueitos de los esconxuros pa invocare la esapaeción de la borrina qu’hai nelas tierras llïonesas, el Tíu Xancu, fou sustituyíu pur un santu cristianu, que xeneralmente identifíca-ye cun San Xuan, faciéndonos camentare que la enxendra d’estos esconxuros són máxicu-paganos.
Investigación de Juan Abad / Ilustraciones de Mauro Sánchez