
Es un númen del que muy poco se sabe. En las comarcas de Babia y Laciana aún pervive la expresión “¡Xúncanas te cheve!” equivalente a “El diablo te lleve!”.
Es un personaje siniestro que con su apariencia inocente atrae a los incautos con un solo propósito, ahogarlos.
Aspecto
Se cree que es un diablo con forma humana, de anciano bonachón.
Hábitat
Para facilitar su macabra tarea suele aparecerse junto a pozos o cerca de las pozas de los ríos, en donde el agua tiene más profundidad, para ahogar a cualquiera que se acerque.
Carácter
De apariencia apacible, buen conversador. Es un hábil embaucador con una sola cosa en su mente: distraer y aprovechar el menor descuido para ahogar a su víctima.
Se Dice
Dicen las gentes del país leonés que si ves un anciano desconocido en la orilla del río o al lado de un pozo, vayas con cuidado porque tu vida puede estar en peligro si resulta que es el Xúncanas.
En Llïonés:
Yé un númen del que mui poucu se sabe. Nelas contornas de Babia y Txaciana ontavia pervive la espresión ¡Xúncanas te cheve!.
Yé un presonax sinnestru que cuna sua aparencia bobalana atraye a los mindolos cun un únicu propósitu, afoga-yes.
Aspeutu
Se creye que yé un diannu cun forma homana, de vieyu coitáu.
Arrodiu
Pa facilitare la sua macabra tareya seta apaecese al pecín de pozos ou circa de pozacas, n’ú l’augua tien más fondura, pa afogare a cualesquier que s’apuxe.
Carauter
D’aparencia pacible, bon parruquianu. Yé un despabiláu embabiecador cun una sola cousa nela sua mente: envelare y proveitare el minor descudiu p’afogare a la sua vítima.
Dícese
Dicen las xentes del país llïonés que si ves un vieyu desconnocíu nela veira del riéu ou al pecín d’un pouzu, vaigas cun cuidanza purque la tua vida puede tare en perigru si resulta que yé’l Xúncanas.
Investigación de Juan Abad / Ilustraciones de Mauro Sánchez