
En la antigüedad algunas fuerzas de la naturaleza se identificaban con un personaje anciano femenino. De ahí nacen nombres como el “Arcu la Vieya” que representaban la refracción de la luz al atravesar las gotas de agua o el numen que tratamos aquí: La Vieya’l monte (La Vieja del monte).
La figura mitológica de la Vieja del monte que amasa y cuece el pan para que los padres o abuelos lo lleven a los niños a la vuelta de su jornada en el campo está relacionada con la costumbre de guardar y dar parte de los alimentos a los niños al regresar del trabajo. A la pregunta infantil: ¿Qué me has traído?, la respuesta de los adultos era: “Pan de la Vieya’l monte que me lu diou pa ti” (Pan de la Vieja del monte que me ha dado para ti).
En algunos lugares de la geografía leonesa, la Vieja del monte tiene nombre propio: en Acebedo-Valdeburón-Llión (León):Julianina, en Valdelugeros-Llión (Valdelugueros-León): Muyerina,o La Tía, LaGuela (La Güela) en Riañu (Riaño).
Aspecto
Se trata de un personaje anciano, reflejo de sabiduría y paciencia.
Hábitat
Rodeada de naturaleza y próxima a un recoveco en donde se halla el horno para cocer su pan blanco.
Carácter
Buena y protectora con los niños y amable con los adultos. Conoce a todos los niños aunque no los haya visto jamás. Sus conocimientos de la flora y fauna que le rodean son proverbiales y no es de extrañar verla junto a herbívoros pastando junto a ella sin el menor atisbo de miedo.
Se Dice
Por eso las gentes del País Leonés identifican el mito de la Vieja del Monte, personaje dador de regalos para la gente menuda en fiestas señaladas como el equivalente leonés de Papá Noel, Santa Claus o San Nicolás.
En Llïonés:
La Vieya’l monte
Nela antiguedá dalgunas fuercias de la nnatura identificábanse cun un presonax vieyu femenin. D’ehí nnacen nomes comu L’Arcu la Vieya que representaba la refraiciónde la lluz al frairare las pingas d’augua ou’l numen que tratamos eiquí: La Vieya’l monte.
La fegura mitolóxica La Vieya’l monte qu’amasia y cuez el pan pa que los pais y guelos lu lleven a los rapaces a la torna de la sua xornada nel campu ta rellacionada cuna costume de ponere a recáu y dare parte de los alimentos a los rapaces al tornare del trabayu. A la entruga enfantil: ¿Qué me traxisti?, la rimpuesta delos adultos yera: Pan la Vieya’l monte que me lu diou pa ti.
En dalgunos llugares de la xiugrafía llïonesa, la Vieya’l monte tien nome propiu:n’Acebedo-Valdeburón-Llión: Julianina, en Valdelugeros-Llión: Muyerina, o laTía o La Guela ne Riannu.
Aspeutu
Trátase d’un presonax vieyu, reflexu de sabiduría y pacencia.
Arrodiu
Alrodiada de nnatura y próxima a un recovecu nonde alcuéntrase el fornu pa cocere el sou pan brancu.
Caráuter
Bona y proteutora cunos rapaces y galana cunos adultos. Connoz a tolos rapaces magar nun yes víu enxamás. Las suas connocencias de la flora y fauna que ye alrodian són proverbiales y nun yé d’estrannare ve-ye xuntu a herbívoros empastiando al pecín d’eilla ensín el minor atisbu de paúra.
Dícese
Pur esu las xentes del País Llïonés identifican el mitu la Vieya’l Monte, presonax dador d’agasayos a la xente minuda ne fiestas asennaladas comu’l dalgualín llïonés de Papá Noel, Santa Claus ou San Colás.
Investigación de Juan Abad / Ilustraciones de Mauro Sánchez